Pascal 1. lekcia

Ako vyzerá taký program v Pascale?

Výpis komentárov

Prv než začnete programovať, povieme si niečo o komentároch. Myslite si čo chcete, ale komentáre sú veľmi dôležité. Zvyšujú prehľadnosť zdrojového kódu. Bez komentárov by ste sa totiž v programe len veľmi ťažko vyznali. Komentárom zapíšete hneď na začiatku programu čo daný program robí (keď sa neskôr vrátite k danému programu, nebudete musieť znovu zisťovať načo slúži), komentárom tiež zapíšete za príkaz či procedúru čo vykonáva. Veľmi vám to uľahčí orientáciu v programe a tiež hľadanie chýb. Komentár je vlastne časť programu, ktorá je kompilátorom ignorovaná a slúži výlučne pre programátora na pochopenie programu a zvyšuje jeho prehľadnosť.

 

Ako teda napísať komentár?

V Turbo Pascale sa komentár zapisuje pomocou množinových zátvoriek takto:

 { príklad zápisu komentára v Pascale }

Komnentár žačnete písať znakom: { a skončíte: }. Všetko čo sa nachádza medzi týmito dvomi znakmi program ignoruje

 

Komentár vo Free Pascale môžete napísať ešte dvomi rôznymi spôsobmi:

1. spôsob

kometár začneme: (* a skončíme *)

 (* komentár *)

2. spôsob: komentár začneme zankmi: // všetko čo je za týmito dvomi znakmi až do konca riadku, program ignoruje

 // komentár 

Prvý program

Teraz, keď už vieme písať komentáre môžeme ísť na to. Váš prvý program v Pascale môže vyzerať napríklad takto:

Všimnite si že som zdrojový kód vložil ako obrázok. Urobil som to schválne aby som vás donútil si to odpísať. Ak by som to tu uložil ako text, určite by ste si to skopírovali. Načo je to dobré? Programovať sa naučíte len tak že budete: programovať! Totiž tým že si to pekne odpíšete, dané príkazy vám postupne "prejdú do krvy". Príkazy si skôr zapamätáte, keď si celý program napíšete a vyskúšate. Zistíte pravopis daných slov a tiež si osvojíte prostredie anglickej klávesnice. Bez anglickej klávesnice sa v Pascale ťažko obídete. Pascal veľmi často využíva znaky ako {[ ]}<\> atď. ktoré nájdete len na anglickej klávesnici. ( Mne napríklad trvalo dosť dlho kým som si zvykol na písanie Y a Z na anglickej klávesnici, a teraz si ich zase mýlim na slovenskej :-)  ).

 

No ale vráťme sa späť k programu. Čo sme vlastne naprogramovali? V komentároch som už síce naznačil čo jednotlivé príkazy robia, ale poďme sa na ne prozrieť bližšie: 

Program moj_prvy; Prvý prýkaz je pomenovanie vášho programu. Tento program by síce fungoval aj bez mena, ale je dobé si ho nejako nazvať. Vyzerá potom lepšie. Všimnite si dve veci na ktoré si dávajte pozor:

1. Názov programu nesmie obsahovať medzeru. Musí to byť jedno slovo pretože inak by sa vám program nespustil. Preto je v názve použitý podčiarovník.

2. Za príkazom je bodočiarka ; V Pascale musíte za každým jedným príkazom písať bodkočoarku aby vedel že sa jedná o jeden príkaz. Všimnite si že za každým príkazom je napísaná bodkočiarka, okrem begin, čo je výnimka a end za ktorým je bodka.

begin - Príkaz za ktorým nemusíte písať bodkočiaku. Označuje začiatok hlavného programu. Na čo je dobré hovoriť Pascalu že tu začína program? Keď budete písať zložitejšie programy, určite budete používať procedúry a funkcie (podprogramy), ktoré je potrebné oddleliť od hlavného programu. Okrem toho keby ste nenapísali begin, program sa vám nespustí. Ak napíšte len write; a dáte program skompilovať, Pascal vám vyhodí chybu: begin expected - očakávam begin. Teda hoci sa program dá sa spustiť aj bez názvu, bez beginu vám nepôjde žiadny program. Asi najjednoduchší program v Pascale je: Begin end;. Bez týchto dvoch kľúčových slov ktoré ohraničujú telo hlavného programu, neurobíte nič.

Write ( ' Vitajte v Pascale ' ); Tento príkaz zabezpečuje výpis textu na obrazovku. Text musí byť ohraničený dvomi apostrofmi. Tento špeciálny apostrof má číslo 39  v ASCII tabuľke. Teda napíšete ho aj tak že stlačíte klávesovú skratku Alt + 39 (Toto platí pre všetky znaky ASCII tabuľky a pre všetky textové editory. Napr. zavináč má kód 64). Tento apostrof sa ale jednoduchšie píše na anglickej klávesnici. Mal by byť napravo od klávesy ô. Teda tam kde je na slovenskej kávesnici: ! . Myslím že čo sa týka príkazu write, zatiaľ to o ňom stačí.

readln; Príkaz čaká na stalčenie klávesy enter. Po stlační enteru sa program vypne. Inak by sa program hneď po spustení vypol a nestihli by ste zaregistrovaťči vôbec niečo vypísal alebo či sa spustil. Readln sa síce používa aj na iné účely, ale tomu sa budem venovať neskôr.

End. Za týmto príkazom píšeme bodnu, ktorá jasne hovorí že program sa tu končí. Písať síce môete aj za, ale všetko čo je za týmto príkazom program ignoruje rovnako ako komentár.

Po úspešnej kompilácii a spustení programu sa vám objaví toto:

Poznámka: Ak neviete ako program skompilovať a spustiť pozrite sa na tento článok.

Vymazanie obrazovky - príkaz clrscr

Určite ste si všimli že nad nápisom Vitajte v Pascale, je ešte jeden, a to hlavička s názvom a verziou Pascalu, ktorý používate. Ak chcete tento nápis odstrániť, použijete na to príkaz clrscr, ktorý vymaže obrazovku. Tento príkaz však nepatrí medzi základné príkazy Pascalu, ale pochádza z knižnice príkazov crt. Aby ste tento príkaz mohli použiť, musíte najprv Pascalu oznámiť že používate túto knižnicu. Urobíte to tak že hneď za názov programu napíšte: uses crt; - používaj crt. Zmenený program by vyzeral asi takto:

Na výstupe sa potom zobrazí len nápis: Vitajte v Pascale.

Fórum

Dátum: 04.08.2012

Vložil: :((((((

Titulok: Otázka

Chcel by som sa spýtať kedy bude nový diel..?

Dátum: 14.06.2014

Vložil: anonym

Titulok: Re:Otázka

Dobrá otázka